III. BIBLIOGRAFIA W PORZĄDKU ALFABETYCZNYM
Abramowicz Mustafa:
–Droga mojego życia, Wrocław 2016.
Achmatowicz Iskander:
–Obrona Płocka w roku 1920. Wspomnienia uczestnika, „Rocznik Tatarski” 1932, tom 1.
Achmatowicz Maciej (1820–1901):
–Wiersze, Wilno 1933. [tomik wydany pośmiertnie]
Achmatowicz Mira:
–Tu są nasze korzenie…, „Przegląd Tatarski” 2011, nr 2.
Aleksandrowicz Mustafa (ur. 1911–2000?):
–Na 10-lecie Republiki Tureckiej, „Życie Tatarskie” 1934, nr 1.
–Z podróży do Egiptu, „Życie Tatarskie” 1934, nr 2; nr 3; nr 4.
–Sytuacja w Palestynie, „Życie Tatarskie” 1934, nr 4.
–Al-Azhar, „Życie Tatarskie” 1934, nr 6.
–Szach u Ghaziego, „Życie Tatarskie” 1934, nr 7.
–Pismo Suuda Wielkiego do ludności Nedżranu i Jamu, „Życie Tatarskie” 1934, nr 11.
–Powikłania międzynarodowe na Wschodzie arabsko-azjatyckim, „Życie Tatarskie” 1935, nr 3; nr 4.
–Abisynia i muzułmanie, „Życie Tatarskie” 1935, nr 7.
–Islam a wahhabityzm, „Życie Tatarskie” 1935, nr 11.
–Walka o niepodległość Egiptu, „Życie Tatarskie” 1936, nr 1.
–Kwestia arabska, „Życie Tatarskie” 1936, nr 2.
–Kwestia arabska (II), „Życie Tatarskie” 1936, nr 3.
–Kwestia arabska (III), „Życie Tatarskie” 1936, nr 4.
–Anglia i Egipt w Sudanie, „Życie Tatarskie” 1936, nr 6–7.
–Kair – miasto kontrastów, „Życie Tatarskie” 1936, nr 8.
–Komunizm a Islam, „Życie Tatarskie” 1936, nr 9.
–Kto spalił bibliotekę w Aleksandrii, „Życie Tatarskie” 1937, nr 3.
–Literatura Egiptu współczesnego, „Życie Tatarskie” 1937, nr 6.
–Meczety w Kairze, „Życie Tatarskie” 1937, nr 10.
–Na pięćsetlecie tureckiego Stambułu, „Życie Tatarskie” 1938, nr 9.
–W kraju wielkich pustyń, „Życie Tatarskie” 1938, nr 12.
–Ustrój społeczny i życie Beduina, „Życie Tatarskie” 1939, nr 1.
–Rycerskie obyczaje nomadów, „Życie Tatarskie” 1939, nr 3.
–Tysiąclecie Firdausiego, „Przegląd Islamski” 1934, z. 3–4.
–Islam a nacjonalizm, „Przegląd Islamski” 1935, z. 1–2.
–Co mówi Koran o Jezusie?, „Przegląd Islamski” 1936, z. 4.
–Krótki zarys religii Islamu, Wilno 1937. [fragment przedrukowany w: „Życie Muzułmańskie” 1989, nr 1/2]
–Garść wspomnień, [w:] Przed Wrześniem i po Wrześniu. Ze wspomnień młodych dyplomatów II Rzeczypospolitej, red. Zbigniew Czeczot-Gawrak, Warszawa 1998.
–Pamiętnik 1933–1946, maszynopis, Archiwum Akt Nowych, zespół: Krajowa Grupa Pracowników Polskiej Służby Zagranicznej lat 1918–1945, sygn. 10.
Alijewicz Helena:
–Wspomnienia z lat młodości, „Przegląd Tatarski” 2010, nr 1.
Ankiewicz Halina:
–Mój dziadek, „Życie Muzułmańskie” 1987/1988, nr 5–7.
Antologie:
–Tatarskie wierszowanie. Oto moje dziedzictwo, red. Musa Czachorowskiego i Halina Szahidewicz, Wrocław–Białystok 2010. [Wiersze znanych poetów polsko-tatarskich, jak i twórców nieprofesjonalnych: Michał Mucharem Adamowicz, Helena Alijewicz, Joanna Bocheńska, Zofia Bohdanowicz, Selim Chazbijewicz, Musa Czachorowski, Iza Melika Czechowska, Tamara Jabłońska, Ramazan Osman Jakubowski, Anna Kajtochowa, Dawid Daniel Miśkiewicz, Józef Mucharski, Roman Popławski, Halina Półtorzycka, Enwer Półtorzycki, Zenaida Półtorzycka, Stefan Radkiewicz, Elwira Szehidewicz, Katarzyna Ziółkowska, Zofia Ziółkowska].
Bajraszewski Mahmed (Maciej):
–Ze wspomnień, „Życie Tatarskie” 2001, nr 11.
Bazarewski Jerzy (1917–1959):
–Wiersze. Poemat o ziemi ojczystej, 1953 (tomik poetycki przygotowany do druku – maszynopis w posiadaniu rodziny).
–Matka Boska Kozielska. Polska. Droga na północ. Moskwa-Tock. Spotkanie z bratem. Wileńscy poeci. Wspomnienie. Teatr na Pohulance. Dwie wiosny. Warszawska wiosna. Cień Chopina. Twarze mroków. Koniec drogi. Przyjaźń. Wiersz o Warszawie. Ziemia niepodległa. List do Londynu. [w:] Azja i Afryka. Antologia poezji polskiej na Środkowym Wschodzie, oprac. Jan Bielatowicz, przedm. Władysław Andres, Palestyna 1944.
–Poległemu koledze. Via Romagnola [w:] Nasze granice w Monte Cassino. Antologia walki, oprac. Jan Bielatowicz, Rzym 1945.
–Ziemia niepodległa. Nokturn warszawski [w:] Poezja Polski walczącej 1939–1945. Antologia, tom 1, oprac. Jan Szczawiej, przedm. Kazimierz Rusinek, Warszawa 1974.
–Droga na północ. Mojej matce. Moskwa-Tock. Srebrnie i zielono. Matka Boska Kozielska. Miłość w Trzech Tomach [w:] Gułag polskich poetów. Od Komi do Kołymy. Wiersze, wybór i przedmowa Nina Taylor-Terlecka, Londyn 2001.
–V-day, „Goniec Karpacki” 1990, nr 317.
–Obrazy Ferdynanda Ruszczyca. Do Matki Boskiej Ostrobramskiej (modlitwa) [w:] Tobie Wilno. Antologia poetycka, wybór i red. Elżbieta Feliksiak, Marta Skorko i Paweł Waszak, wyd. 2 rozsz., Białystok 1992.
Jerzy Bazarewski należał do grona żołnierzy-poetów 2. Korpusu, reprezentował też nurt poezji łagrowej. Jego wiersze, oprócz wyżej wymienionych antologii z roku 1944 i 1945, drukowane były w dwutygodniku politycznym i literackim „W drodze” (Jerozolima), w „Dzienniku Żołnierza APW” (Palestyna, Egipt, Włochy), „Gońcu Karpackim” (Palestyna, Irak, Egipt, Włochy), „Kurierze Polskim w Bagdadzie”, „Orle Białym” (Bliski Wschód) oraz w nowojorskim „Tygodniku Polskim”. Po wojnie przedrukowywane w licznych antologiach, np. Suplikacje czasu wojny. Antologia polskiej poezji religijnej 1939–1945, wstęp, wybór i oprac. Józef Szczypka, Warszawa 1983; Minarety Bagdadu. Antologia poezji polskiej w Iraku 1942–1943, wybór i oprac. Zbigniew Dunin-Wilczyński, Warszawa 2008.
Bazarewski Stefan (1871–1949):
–Muzułmanie w Jugosławii, „Życie Tatarskie” 1936, nr 12 – 1937, nr 1.
Bocheńska Joanna:
–Odkrywanie Kurdystanu, „Życie Tatarskie” 2008, nr 17.
–Wieści z Kurdystanu. W obronie jaskiń, „Życie Tatarskie” 2008, nr 18.
–Notatki spod Araratu, „Życie Tatarskie” 2008, nr 19.
–Próba słowa, „Życie Tatarskie” 2008, nr 19.
Bohdanowicz Leon (Bohdanowicz Arslan):
–The Muslims in Poland. Their Origin, History and Cultural Life, „Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland” 1942, nr 3 (October).
–The Polish Tatars, „MAN” 1944, nr 36 (September–October). Artykuł dostępny na stronie: http://www.jstor.org/stable/2791989 [przedruk w: „Rocznik Tatarów Polskich” 2006, tom 11 oraz w: Leon Bohdanowicz, Selim Chazbijewicz, Jan Tyszkiewicz, Tatarzy muzułmanie w Polsce, Gdańsk 1997]
–Les muzulmans en Pologne. Orgine, histoire et vie culturelle, Jérusalem 1947. [przedruk w: „Rocznik Tatarów Polskich” 2006, tom 11].
–The Origin of Islam in Eastern Europe, „The Islamic Review”, January 1950.
–Polska i Rosja a świat muzułmański, „Kurs Spraw Wschodnich” (Londyn) 1949, seria III, z. 6. [przedruk w: „Rocznik Tatarów Polskich” 1997, tom 4].
–The Feminist Movement in Egypt, „The Islamic Review”, August 1951.
–La Horde d’or, la Pologne et la Lithuane (1242–1430), „Revue internationale d’histoire politique et constitutionnelle” 1955, nr 19–20.
Chazbijewicz Jan:
–Do matki, „Życie Muzułmańskie” 1987/1988, nr 5–7.
Chazbijewicz Selim Mirza (ur. 1955):
–Wejście w baśń, Olsztyn 1978.
–Czarodziejski róg chłopca, Gdańsk 1980.
–Sen od jabłek ciężki, Łódź 1981.
–Krym i Wilno, Gdańsk 1990.
–Mistyka tatarskich kresów, Białystok 1990.
–Poezja Wschodu i Zachodu, Warszawa 1992.
–Cień łowcy u źródła. Poemat, Gdańsk 1993. [rękopis, nakł. 40+5+5 egz]
–Rubai’jjat, albo czterowiersze, Gdynia 1997.
–Hymn do Sofii, Olsztyn 2005.
–Baśnie, podania i legendy polskich Tatarów, Białystok 2012.
–Wiersz stepowy prozą, „Życie Muzułmańskie” 1987/1988, nr 5–7.
–Wschód w środku Europy (fragment powieści), „Pamięć i Trwanie” 1999, nr 2.
–Podróż do źródła, „Topos” 1993, nr 3.
–Wspólność, „Poezja” 1976, nr 9. [manifest grupy poetyckiej „Wspólność”, podpisany przez m.in. Selima Chazbijewicza, Waldemara Chylińskiego, Annę Czekanowicz, Zbigniewa Joachimiaka, Bożenę Ptak]
Cywińska Marta:
–Polskiemu Tatarowi, „Życie Muzułmańskie” 1988, nr 8.
–Pieśń wieczorna. Powrót do Kruszynian, „Rocznik Tatarów Polskich” 1993, tom 1.
–Miły mój, „Pamięć i trwanie” 2005, nr 7.
Czachorowski Leszek Musa (ur. 1953):
–Nie-łagodna, Kłodzko 1987.
–Ile trwam, Kłodzko 1988.
–Chłodny listopad, Wrocław 1990.
–Dotknij mnie, Wrocław 1998.
–W życiu na niby, Wrocław 2006.
–Samotność, Wrocław 2008.
–Na zawsze/Навсегда, Soleczniki–Wrocław 2008.
–Rubajaty stepowe, Wrocław 2009.
–Poza horyzontem, Wrocław–Białystok 2010.
–Jeszcze tylko ten step… Na trzydziestolecie działań literackich, Białystok 2013.
Dżabagi Wassan-Girej (1882–1961):
–Muślimowie polscy, „Przegląd Islamski” 1930, z. 1.
–Stosunki polsko-tureckie z dalekiej przeszłości, „Przegląd Islamski” 1930, z. 2.
–Stanowisko kobiety muzułmańskiej według Koranu, „Przegląd Islamski” 1930, z. 4.
–Pielgrzymka do domu Allaha, „Przegląd Islamski” 1931, z. 1–2.
–Obecna sytuacja i statystyka Islamu, „Przegląd Islamski” 1934, z. 1.
–Tolerancja w Islamie, „Przegląd Islamski” 1934, z. 2.
–Islam a wiedza, „Przegląd Islamski” 1934, z. 3–4.
–Islam a miecz, „Przegląd Islamski” 1935, z. 1–2.
–Stosunek Zachodu do Islamu, „Przegląd Islamski” 1935, z. 3–4.
–Budzący się Islam, „Przegląd Islamski” 1936, z. 1–3.
Wassan-Girej Dżabagi był redaktorem naczelnym „Przeglądu Islamskiego”.
Dżabagi-Skibniewska Dżennet (1915–1992):
–Wspomnienie o Leonie Kryczyńskim, „Życie Muzułmańskie” 1986, nr 1.
–Wspomnienie o ppłk. Sulejmanie Mucharskim, „Życie Muzułmańskie” 1987, nr 2–4.
–Z dawnych lat. To, co pamiętam o „Przeglądzie Islamskim”, „Życie Muzułmańskie” 1987/1988, nr 5–7.
–Wassan-Girej Dżabagi – Mój Ojciec, „Życie Muzułmańskie” 1988, nr 8.
–Z dawnych lat. Pogrzeb Aleksandra Sulkiewicza, „Życie Muzułmańskie” 1988, nr 9.
–Moja pielgrzymka na… Kaukaz, „Życie Muzułmańskie” 1989, nr 1–2.
–Dżennet do Macieja, red. Michalina Berger, Rafał Berger, Warszawa 2012. [Listy do Macieja Konopackiego]
-Teresa Zaniewska, Dżennet znaczy raj, Białystok 2002 (wyd. 2 pt. Wierzę w kismet, Warszawa 2010). [biografia Dżabagi-Skibniewskiej zawierająca fragmenty jej wspomnień]
Janowicz-Czaińska Drotlew Zula (1912–2011):
–Dawid Janowicz-Czaiński – major Wojska Polskiego, działacz Związku Tatarów Rzplitej, „Życie Muzułmańskie” 1987/1988, nr 5–7.
–Przez lasy Syberii do Wielkiej Brytanii, Gdańsk 2001.
Kajtochowa Anna (z domu Nogaj) (1928–2011):
–Usiłowałam być człowiekiem, Kraków 1994.
–Krzyk lelka, Kraków 1995.
–Stygnąca kąpiel, Kraków 1995.
–Babcia, Kraków 1982.
–Tamten brzeg, Kraków 1993.
–Cień Ozyrysa, Kraków 1996.
–Tabliczka dawno roztrzaskanej prawdy, Kraków 1998.
–Ogród ostów, Kraków 1997.
–Uroda tarniny, Kraków 1990.
–Nie jestem biegła w tajemnicach duchów, Kraków 2000.
–Żyję snem?, Kraków 2002.
–Bezdrożem ścierniska, Kraków 2003.
–Siódmy krąg, Kraków 2004.
–Rosła kalina…, Kraków 2005.
–Wyłania się wiosna znad konturów cienia. Wybór wierszy z lat 1969–2005, Kraków 2006.
–Zza porannych mgieł, Kraków 2007.
–Świetliki. Wybór miniatur i epigramów 1983–2008, Kraków 2008.
–Rosa przedświtu. Wiersze z lat 1983–2007, Kraków 2007.
–Poezje wybrane, Warszawa 2009.
Konopacki Hassan (1879–1953):
–Dziennik [1948–1949] [w:] Rafał Berger, Hassan Konopacki – Tatar, muzułmanin, bydgoszczanin, Warszawa 2011.
Konopacki Maciej Musa (ur. 1926):
–Ze wspomnień Macieja Konopackiego; Syn o ojcu; Alif mojego życia, [w:] Rafał Berger, Hassan Konopacki – Tatar, muzułmanin, bydgoszczanin, Warszawa 2011.
Kryczyński Leon Najman-Mirza (1887–1939):
–Tatarzy polscy a świat Islamu, „Wschód-Orient” 1932, nr 1–2.
–Tatarzy polscy a Wschód muzułmański, „Rocznik Tatarski” 1935, tom 2.
–Pod słońcem Maroka, „Słowo” 1934, nr 158–160.
–Pod słońcem Maroka, Wilno 1934.
–Sous le soleil du Maroc. Impressions de voyage, traduit du polonais, Varsovie 1934.
Leon Kryczyński był autorem szeregu studiów i szkiców historycznych publikowanych w pismach takich m.in. jak „Rocznik Tatarski” (był redaktorem naczelnym rocznika), „Przegląd Islamski”, „Lud”, „Ateneum Wileńskie” oraz książek: Dobra łostajskie (1600–1789) (Wilno 1930) i Historia meczetu w Wilnie. Próba monografii (Warszawa 1937) (wyd. 2, Wrocław 2012).
Kryczyński Olgierd Najman-Mirza (1884–1942):
–Ruch nacjonalistyczny a Tatarzy litewscy, „Rocznik Tatarski” 1932, tom 1.
–Tatarzy na Ziemiach Wschodnich, „Słowo” 1932, nr 247 (z dn. 4 X 1932).
–Ruch tatarski w Polsce, „Gazeta Warszawska” 1933, nr 134 (z dn. 5 V 1933).
Kryczyński Selim:
–Mój ojciec, Olgierd Najman Mirza Kryczyński, „Życie Muzułmańskie”
1987/1988, nr 5–7.
Kryczyński Stanisław (1911–1941):
–O, osądź. Umarłym, „Rocznik Tatarski” 1932, tom 1.
–Wspomnienie, „Rocznik Tatarski” 1932, tom 1. [pod pseudonimem Stanisław Radwan]
–O, osądź…, „Wschód-Orient” 1932, nr 1–2.
–Obrazki literackie, „Życie Muzułmańskie” 1988, nr 8.
-Wspomnienia Stanisława Kryczyńskiego, rękopisy, Gabinet Rękopisów Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego, sygn. 1666.
–Wspomnienia z poszukiwań naukowych, maszynopis, Gabinet Rękopisów BUW, sygn. 1666. [fragmenty opublikowane: Wspomnienia z poszukiwań naukowych. Z rękopisów, wybrał i do druku podał Wilhelm Mach, „Nowa Kultura” 27 VII 1958, nr 30]
-Fragmenty utworów literackich Stanisława Kryczyńskiego, rękopisy, Gabinet Rękopisów BUW, sygn. 1677.
-Varia dotyczące historii i literatury polskiej, rękopisy, Gabinet Rękopisów BUW, sygn. 1678.
-Fragmenty opracowywanego przez Stanisława Kryczyńskiego zarysu dziejów powszechnych i polskich od starożytności do wojen napoleońskich (tutaj również wypisy z literatury polskiej i obcej), Gabinet Rękopisów BUW, sygn. 1679.
Stanisław Kryczyński był przede wszystkim wybitnie uzdolnionym historykiem, autorem pierwszej monografii poświęconej Tatarom polsko-litewskim: Tatarzy litewscy. Próba monografii historyczno-etnograficznej (Warszawa 1938; wyd. 2, Gdańsk 2000), a także studiów naukowych wydanych jako druki zwarte oraz opublikowanych w pismach takich jak: „Rocznik Tatarski”, „Rocznik Ziem Wschodnich”, „Życie Tatarskie” „Jantar”, „Przegląd Islamski”, „Lud”.
Na uwagę literaturoznawcy, oprócz tekstów stricte literackich (wymienionych powyżej) zasługuje przede wszystkim eseistyka historyczna i felietony:
–Karta z dziejów ruchu powstańczego w Galicji w r. 1863, „Kurier Literacko-Naukowy” 1932, nr 1.
–Z królestwa Szwargotu, „Kurier Literacko-Naukowy” 1932, nr 44.
–Metryka szkolnego osła, „Kurier Literacko-Naukowy” 1932, nr 36. [pod pseudonimem A. Krystan]
–Niedziela kwietna w staropolskiej dramaturgii ludowej, „Kurier Literacko-Naukowy” 1933, nr 15. [pod pseudonimem A. Krystan]
–Gęś. św. Marcina w wyludnionym Lwowie, „Nowy Wiek”, 12 XII 1933. [pod pseudonimem A. Krystan]
–Kraków pod Bachusem, „Kurier Literacko-Naukowy” 1933, nr 1.
–Pierwsi na świecie ułani, „Kurier Literacko-Naukowy” 1933, nr 34.
–Antrum Draconis, czyli przyczynek do historii smoków krakowskich, „Kurier Literacko-Naukowy” 1936, nr 22. [pod pseudonimem A. Krystan]
–Odpust przy zbójeckim trakcie, „Słowo” 1935, nr 264.
–Strzępy legendy o tatarskich zaściankach, „Słowo” 1937, nr 196.
Michałowski Witold Stanisław (ur. 1939):
–Testament barona, Warszawa 1973.
–Wyprawa do pięciu bogów, Warszawa 1974.
–Spór o Bieszczady, Warszawa 1979. [współautor: Janusz Rygielski]
–Tuaregowie i caterpillary, Warszawa 1983.
–Tajemnica Ossendowskiego, Montreal–Toronto 1983 (wyd. polskie: Warszawa 1990).
–Z szerokiego świata, Warszawa 1987.
–Najemnicy wolności, Białystok 1991.
–Hajże na Bieszczady, Warszawa 1993.
–Szi-Kun. Szkice z pięciu kontynentów, Warszawa 1996.
–Tranzytowy przekręt stulecia, Warszawa 1997.
–Skok na rurę, Warszawa 1998.
–Płonący Kaukaz, Wrocław 2000.
–Testament barona Ungerna. Sensacyjne poszukiwania zaginionego złotego skarbu, Warszawa 2000.
–Wielkie safari Antoniego O. Kim był Antoni Ferdynand Ossendowski, Warszawa 2004.
–Szamańskie safari. Przez Wielki Step, Kaukaz i Bieszczad, Warszawa 2006.
–Teki sarmatów, Pruszków 2009.
–Rury pod specjalnym nadzorem, Warszawa 2010.
–Niezwykłe safari Witolda M., Łomianki 2011.
Miśkiewicz Aleksander Ali (ur. 1945):
–Spotkanie nad Świtezią, „Rocznik Tatarów Polskich” 1993, tom 1.
–Spotkania nad Świtezią 1994, „Rocznik Tatarów Polskich” 1994, tom 2.
Miśkiewiczówna Ewa:
–Obowiązki kobiety w dobie obecnej, „Życie Tatarskie” 1934, nr 12.
Miśkiewiczówna Zofia:
–Lahi w Mirze, „Życie Tatarskie” 1934, nr 10.
–Dola muzułmanki w Polsce, „Życie Tatarskie” 1936, nr 6–7.
–Kilka danych o Japonii, „Życie Tatarskie” 1937, nr 5.
Mucharski Stefan Mustafa:
-Teresa Zaniewska, Dziki wiatr. Rozmowy ze Stefanem Mustafą Mucharskim, Białystok 1999. [wywiad z S. M. Mucharskim]
Mucharski Sulejman:
-Niedokończona tatarska opowieść, Wrocław 2015.
Muchla Lut (1902–1979):
–*Dowbuciszki strumyk płynie…; *Bóg widzi…, „Przegląd Tatarski” 2010, nr 2.
Muchówna Ajsza:
–Alkoholizm, „Życie Tatarskie” 1934, nr 5; 1934, nr 8.
Muchówna Zofia:
–Indie dawniej a dziś, „Życie Tatarskie” 1937, nr 5.
Półtorzycki Aleksander:
–Al-Haram al-Szarif. Garść wrażeń z podróży do Palestyny, „Życie Tatarskie” 1938, nr 8.
Półtorzycki Tamerlan (1941–2013):
–Tak budowaliśmy meczet…, „Przegląd Tatarski” 2009, nr 4.
–Moje przeżycia z dzieciństwa w czasie okupacji i z pierwszych lat po zakończeniu II wojny światowej, „Przegląd Tatarski” 2011, nr 4.
Radecki Aleksander Ali:
–Spotkanie z Udmurcją, „Rocznik Tatarów Polskich” 1995, tom 3.
–Spotkanie z Udmurcją (cz. II), „Rocznik Tatarów Polskich” 1997, tom 4.
–Miesiąc wśród Persów, „Życie Tatarskie” 1999, nr 3–4.
–Wśród Persów. Część II, „Życie Tatarskie” 1999/2000, nr 5–8.
–Wśród Persów. Część III, „Życie Tatarskie” 2000, nr 9.
Radecka Maria (zm. 2012):
–Nasze mogiły, „Rocznik Tatarów Polskich” 2000, tom 6.
–Moje wspomnienia (1), „Przegląd Tatarski” 2011, nr 3.
–Moje wspomnienia (2), „Przegląd Tatarski” 2011, nr 4.
Smajkiewicz-Murman Dżemila:
–Tatarskie wspomnienia z czasów wojny, „Przegląd Tatarski” 2012, nr 4.
Smolska Anserianna:
–W trosce o los kobiety, „Życie Tatarskie” 1936, nr 4.
Sobolewski Jan:
–Wspomnienia z Kresów (Iwanowo, Kleck, Polesie), „Rocznik Tatarów Polskich” 2001/2002, tom 7.
–Ojciec, „Rocznik Tatarów Polskich” 2014, seria 2, tom 1.
–Żołnierskie wspomnienia, Białystok 2014.
Szabanowicz Ajsza:
–Mróz był wtedy tęgi…, „Przegląd Tatarski” 2009, nr 4.
Szachidewiczówna Tamara:
–Turczynka niegdyś a dziś, „Życie „Tatarskie” 1934, nr 6.
–Dorośli i dzieci, „Życie Tatarskie” 1936, nr 5.
Szynkiewicz Edige (Kırımal Mustafa Edige) (1911–1980):
Przed wojną, w Polsce, autor publikował pod nazwiskiem Szynkiewicz. Teksty publikowane po wojnie sygnowane były nazwiskiem Mustafa Edige Kırımal.
–Z podróży do Persji, Turcji i Rumunii. Persja: od Tebrizu do Teheranu, „Życie Tatarskie” 1934, nr 5.
–Z podróży do Persji, Turcji i Rumunii. Persja, „Życie Tatarskie” 1934, nr 6.
–Z podróży do Persji, Turcji i Rumunii, „Życie Tatarskie” 1934, nr 11.
–Z podróży do Persji, Turcji i Rumunii. Teheran, „Życie Tatarskie” 1934, nr 12.
–Teheran, „Życie Tatarskie” 1935, nr 1.
–Od Teheranu do tureckiej granicy, „Życie Tatarskie” 1935, nr 2.
–Z podróży do Persji, „Życie Tatarskie” 1935, nr 3; nr 5; nr 6; nr 7.
–Wrażenia z podróży. Od Tebrizu do Teheranu, „Wschód-Orient” 1934, nr 2–3–4.
–Narodowa wojna Tatarów krymskich, przeł. Marek Golemski, Gdańsk 2006. [Tłumaczenie rozprawy Der nationale Kampf der Krimturken (Emsdetten–Westfalen 1952)]
–Eksterminacja Tatarów krymskich. Przeszłość Tatarów krymskich i historyczne przyczyny wypadków krymskich lata 1921–1941, „Rocznik Tatarów Polskich” 1995, tom 3. [Tłumaczenie artykułu Kırım’da topyekun tehcir ve katliam („Dergi” 1956, nr 5)].
Wybór pism Edigego Kırımala w językach obcych:
–The Tragedy of Crimea, „Eastern Quarterly” 1951, nr 4 (1).
–Kirimda Sovyetlerin din Siyaseti. (The Soviet policy on religion in Crimea), „Dergi” 1955, nr 1.
–1917 ihtilalinden sonra Kırım-Turk ailesiyle kadının durumu. (The status of Crimean-Turk family and womanhood after the 1917 revolution), „Dergi” 1955, nr 3.
–The Crimean Turks, [in:] Genocide in the USSR. Studies in Group Destruction, ed. N. K. Deker and A. Lebed, Munich 1958.
–Çarlık Rusyası hakimiyeti altında Kırım. (Crimea under the Tsarist Russian rule), „Dergi” 1966, nr 46.
–Kırım Turklerinin milli-kurtuluş hareketi. (National liberation movement of Crimean Turks), „Dergi” 1967, nr 47.
–Kırım Türklerinin 1917–1920 ihtilal yıllarında milli kurtulus hareketi. (Crimean Tatar national liberation movement during the revolutionary years of 1917–1920), „Dergi” 1967, nr 48.
–Sovyet Rusya hakimiyeti altında Kırım. (Crimea under the Soviet Russian rule), „Dergi” 1967, nr 49.
–The Crimean Tatars, „Studies on the Soviet Union” 1970, nr 1 (10).
–Kırım Turkleri. (Crimean Turks/Tatars), „Dergi” 1970, nr 59.
–Ismail Bey Gaspıralı, „Dergi” 1970, nr 62.
Szynkiewicz Jakub (1884–1966):
–Sprawozdanie z Wszechświatowego Kongresu Muzułmańskiego w Kairze, maszynopis, Archiwum Akt Nowych, zespół MWRiOP, sygn. 1475.
–Sprawozdanie Muftiego polskiego z podróży do Turcji (Reformy religijne w Turcji), maszynopis, AAN, zespół MWRiOP, sygn. 1477.
–Sprawozdanie z podróży Muftiego D-ra Jakuba Szynkiewicza do Egiptu, Hedżasu, Syrii i Palestyny w czasie od 18.III. do 18.VII.30 r., maszynopis, AAN, zespół MWRiOP, sygn. 1477, (fragmenty publikowane w: „Życie Tatarskie” 1934, nr 1 – 1935, nr 5).
–Sprawozdanie z podróży do Jugosławii, maszynopis, AAN, zespół MWRiOP, sygn. 1477.
–Sprawozdanie z podróży do Turcji, Syrii, Palestyny i Egiptu, 9 IV – 9 IX 1932 r., AAN, zespół MWRiOP, sygn. 1477 (fragmenty publikowane w: „Przegląd Orientalistyczny” 1977, nr 1).
–Wrażenia z podróży po Turcji, „Czas” 1932, nr 118 (z dn. 26 maja).
-Sprawozdanie Muftiego Dr J. Szynkiewicza z Wszechświatowego Kongresu Muzułmańskiego w Genewie, 12IX – 15 IX 1935, AAN, zespół MWRiOP, sygn. 1475 (fragmenty publikowane w: „Życie Tatarskie” 1935, nr 11).
–Tolerancja w islamie, „Życie Tatarskie” 1934, nr 12.
–Krótki zarys islamu w Indiach Wschodnich, „Życie Tatarskie” 1938, nr 2 i 3.
–Wrażenia z podróży do Indii Wschodnich, „Życie Tatarskie” 1938, nr 4 – 1939, nr 7.
–Mufti Polski o sprawach Palestyny i swojej podróży do Mekki [wywiad], „Słowo”, 3 VIII 1930, nr 176.
–Wersety z Koranu, Sarajevo 1935.
–Sprawozdania z podróży, [w:] Grzegorz Czerwiński, Sprawozdania z podróży muftiego Jakuba Szynkiewicza. Źródła, omówienie, interpretacja, Białystok 2013.
Tuhan-Baranowska Halime:
–Ze wspomnień generała Tamerlana Ułan-Maluszyckiego, „Życie Tatarskie” 1935, nr 1.
–Algieria i oazy Sahary, „Życie Tatarskie” 1935, nr 7 – 1935, nr 9; 1938, nr 1.
Tuhan-Baranowski Stefan:
–Tatarzy litewscy, „Tygodnik Ilustrowany” 1930, nr 50.
–Skąd powstała nazwa Lipków, „Wschód-Orient” 1932, nr 3–4.
–Żydzi i Arabowie w Palestynie, „Życie Tatarskie” 1934, nr 1.
–Żydzi a Palestyna, „Życie Tatarskie” 1934, nr 5; 1934, nr 8; 1936, nr 4.
–Palestyna, „Życie Tatarskie” 1936, nr 6–7.
–Indie Wschodnie, „Życie Tatarskie” 1936, nr 8.
–Delhi, „Życie Tatarskie” 1936, nr 11.
–Letnie wywczasy w Łostajach, „Życie Tatarskie” 1937, nr 9.
–Kobieta w islamie, „Życie Tatarskie” 1937, nr 11.
–Mieszane małżeństwa, „Życie Tatarskie” 1938, nr 11.
–Jeszcze o rozwodach, „Życie Tatarskie” 1939, nr 3.
–Muzułmanka w Polsce, „Życie Tatarskie” 1939, nr 5.
(Tuhan-Baranowski był redaktorem naczelnym „Życia Tatarskiego”.)
Woronowicz Ali Ismail (1902–1941):
–Uniwersytet Al-Azhar, „Życie Tatarskie” 1934, nr 3.
–Istota Islamu, „Życie Tatarskie” 1934, nr 4.
–Bajram, „Życie Tatarskie” 1934, nr 4.
–Nowa droga, „Życie Tatarskie” 1934, nr 9.
–Garść wrażeń z Egiptu, „Życie Tatarskie” 1935, nr 1.
–Fellach egipski, „Życie Tatarskie” 1935, nr 5.
–Arabowie i emigracja Żydów do Palestyny, „Życie Tatarskie” 1935, nr 8.
–Kobieta egipska, „Życie Tatarskie” 1935, nr 10.
–Islam a kobieta, „Życie Tatarskie” 1936, nr 2.
–Wnętrze świątyni muzułmańskiej, „Życie Tatarskie” 1936, nr 4.
–Obrazki kairskie, „Życie Tatarskie” 1936, nr 5.
–Budownictwo muzułmańskie w Al-Qahira, „Życie Tatarskie” 1936, nr 6–7.
–Kapitulacje a Egipt, „Życie Tatarskie” 1936, nr 9; nr 10; nr 11.
–Nasza praca społeczna, „Życie Tatarskie” 1937, nr 9.
–Tatarska kuchnia narodowa, „Życie Tatarskie” 1937 , nr 9.
–Bez tytułu, „Życie Tatarskie” 1937, nr 11.
–Wierzmy i bądźmy ofiarni, „Życie Tatarskie” 1938, nr 1.
–Rzeczywistość, „Życie Tatarskie” 1938, nr 3.
–Opowieść o Abidzie, „Życie Tatarskie” 1938, nr 5.
–Czcijmy ojców naszych, „Życie Tatarskie” 1938, nr 9.
–O oblicze religijne Muślimów polskich, „Życie Tatarskie” 1939, nr 3.
–Sunnici i szyici, „Życie Tatarskie” 1939, nr 6.
–Kurs nauki religii Islamu dla hodżych i duchowieństwa muzułmańskiego, „Życie Tatarskie” 1939, nr 8.
–Cmentarz muzułmański w Widzach, „Przegląd Islamski” 1931, z. 1–2.
–Islam na Dalekim Wschodzie, „Przegląd Islamski” 1934, z. 3–4.
–Musa Bnu Majmun (Mojżesz Majmonides) (1135–1935), „Przegląd Islamski” 1935, z. 3–4.
–O tłumaczenie treści Koranu, „Przegląd Islamski” 1936, z. 1–3.
–Uniwersytet Al-Azhar, „Wschód-Orient” 1934, nr 2–3–4.
Artykuły publicystyczne w języku arabskim autorstwa A. Woronowicza dotyczące polskich muzułmanów drukowane były w:
-Tygodnik „Al-Ihwan al-Muslimin” (1935 III 21; 1935 IX 10).
-Dziennik „Kawkab asz-Szarq” (1935 VII 9; 1935 VII 30; 1935 X 28).
-Dziennik „Al-Balag” (1936 V 24; 1936 V 30; 1936 V 31; 1936 VI 1; 1936 VI 2; 1936 VI 3; 1936 VI 6; 1936 VI 7; 1936 VII 25).
-Miesięcznik „Madżalla al-Azhar” (1936, nr 6–9).
Artykuły informacyjne autorstwa A. Woronowicza na temat Wschodu muzułmańskiego, nie ujęte w spisie bibliograficznym, ukazały się w pismach: „Życie Tatarskie” (Wilno), „Chwila” (Lwów), „Przegląd Islamski” (Warszawa), „La tribune des jeunes” (Warszawa), „Słowo” (Wilno). Rozprawy i szkice naukowe z zakresu językoznawstwa drukował autor w „Roczniku Tatarskim” i „Życiu Tatarskim”, oraz po arabsku w dzienniku „Al-Balag”. Ponadto wydał broszurę w języku arabskim pt. „Islam w Polsce” (Kair 1936).
Woronowicz Ewa:
–Wspomnienie o imamie miasta stołecznego Warszawy, „Życie Muzułmańskie” 1988, nr 8.
–Moja droga do Mińska, „Rocznik Tatarów Polskich” 2000, tom 6.